Inovativne prakse
„Putnici, ne postoji put, putevi se stvaraju hodanjem.“
Antonio MaćadoKako bismo stalno unapređivali sopstvenu praksu, važno je da budemo u toku sa promenama, da tragamo za inovacijama, učimo jedni od drugih, da krčimo nove puteve, otkrivamo radosti učenja.Potencijali projektnog učenja
„Projektno učenje je struktuiran
i fleksibilan način učenja kroz učešće
i istraživanje. Kroz projektno
učenje razvija se: 1) istraživački odnos
u učenju; 2) zajednica dece i odraslih u kojoj socijalna interakcija podržava
učenje; 3) proces učenja kao svrsishodno delanje; 4) priroda odnosa kojom se podupire učešće u
demokratskom društvu kao što su npr. rešavanje konflikata, pregovaranje, deljenje odgovornosti u
planiranju, preuzimanje
odgovornosti u ostvarivanju planova, refleksija.
Projektno učenje se
integriše kroz planirano učenje, učenje u životno praktičnim situacijama i kroz igru. U projektnom učenju
vaspitač modeluje istraživački odnos u učenju, vodi decu kroz proces
istraživanja, podržava ih u traganju za odgovorima na njihova pitanja,
ohrabruje ih da preispituju sopstvene pretpostavke i traže moguća rešenja.
Učenje u projektu je kompleksno i
obuhvata različite vrste učenja – učenje kroz istraživanje, učenje kroz rešavanje problema, učenje
praktikovanjem znanja i umenja,
situaciono učenje, učenje putem imaginacije.
Projektnim učenjem |
·
uvažava se pravo deteta na
podršku odraslih i vršnjaka u
razvijanju sopstvenih strategija
mišljenja i delovanja; ·
podržava se pravo deteta da bude
aktivni učesnik u sopstvenom
obrazovanju i akter u životu
zajednice; ·
poštuje se pravo deteta u obrazovanju, pravo na izbor u učenju u odnosu
na mesto, način i vrstu učešća; ·
dete razvija odgovornost za sopstveno učenje; ·
dete izgrađuje poverenje u svoju
moć da nešto istraži, saznaje i uradi; ·
dete razvija istraživački
odnos prema učenju, uči da planira i
dokumentuje svoje učenje; ·
dete razvija samopoštovanje i uverenje o sopstvenoj vrednosti na osnovu kojih može da doprinose procesu
učenja u zajednici; ·
dete učenje stavlja u funkciju
življenja u “stvarnom svetu”; ·
dete integriše znanja pomoću kojih svet sagleda i razume kao povezanu
celinu; ·
dete menja odnos prema učenju
tako što kroz istraživanje u projektu
sebe vidi kao deo zajednice
istraživača u kojoj deli svoja
otkrića; ·
dete gradi konceptualna i funkcionalna znanja; ·
dete razvija refleksiju i meta kognitivne procese, jer projektno učenje omogućava
potpunije razumevanje i samoregulaciju procesa učenja; ·
kroz projektno učenje deca postaju “šegrti” odraslima u potrazi za otkrićima, a istovremeno
prate sopstveni put u istraživanju; ·
uloga vaspitača se menja od onog koji podučava i posmatrača
ka učesniku i istraživaču. |
Projektne teme
Projekat se razvija na osnovu projektne
teme. Pre početka projekta deca i odrasli biraju temu za razvijanje projekta. Projektne teme
treba da budu usmerene na rešavanje
pitanja/problema smislenih i značajnih i za decu, da su u fokusu
zajedničke pažnje dece i odraslih tako da
su oni podjednako zainteresovani da ih rešavaju. Ideja za projekat je izazov
za istraživanje i za decu i za odrasle.“
Kriterijumi
za izbor projektne teme |
|
relevantnost teme za decu
|
na primer:
tema pokreće i uključuje decu da diskutuju i daju svoje predloge; sadrži
pitanje sa kojim se deca suočavaju kod kuće i u zajednici; izazovna je za
decu, jer je pokrenuta doživljajem
dece ili dolazi iz virtualne
stvarnosti; tema je korisna deci i
doprinosi da deca svrsishodno uče, da stiču iskustvo za život i učenje izvan
vrtića; istraživanje je izazovno tako
da će deca nastaviti i izvan vrtića da se bave tim pitanjima; |
opremljenost za istraživanje u
vrtiću |
postoji oprema i
može se obezbediti dovoljno materijala za istraživanje; postoji mogućnost da
deca i porodice doprinesu opremanju; |
dostupnost resursa u lokalnoj sredini za razvoj projekta |
na primer:
stručnjaci iz datih oblasti su pristupačni deci, kako bi mogli da im pomognu
u projektu; u lokalnoj sredini postoje dostupna mesta na kojima deca mogu istraživati i
učiti; |
tema projekta inspiriše i pokreće vaspitača da bude maštoviti učesnik
i istraživač |
na primer: lično je
upitan i zanima se za neka pitanja u okviru teme; veruje da
može naći odgovore na svoja pitanja; ima ideju kako može naučiti nešto
novo ili na drugačiji način |
tema projekta sadrži "suštinsko pitanje" |
suštinsko
pitanje je ono koje: 1) inspiriše i zahteva od dece i odraslih da sprovode
istraživanja da bi pronašli rešenja i odgovore; 2) deca i odrasli pitaju u
"stvarnom svetu"; 3) pokreće
maštu dece i odraslih. |
Preuzeto iz dokumenta „Kaleidoskop – osnove posebnih i specijalizovanih programa“ autorki Dragane Pavlović Breneselović i Živke Krnjaje, Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu.
Jedan od primera uspešnih i kreativnih projekata koji je PU “Moje detinjstvo” iz Čačka realizovala sa decom možete pogledati ovde.