Projekti

Ovo je prostor za prikaz svih aktuelnih projekata u oblasti ranog razvoja i podrške deci ranog uzrasta kod nas, u zemljama iz okruženja i šire...
Predskolci
IMPRES

Projekat finansirala Evropska unija (2011 – 2014). Kliknite na logo...

„Вртићи без граница 3 – подршка унапређивању система друштвене бриге о деци и предшколског васпитања и образовања на локалном нивоу“

Према Конвенцији УН о правима деце, коју је Србија ратификовала и тиме прихватила као обавезу, сва деца раног узраста имају ПРАВО на игру и учење у безбедном и подстицајном окружењу, у друштву вршњака и уз подршку одраслих. Студије и истраживања у последње две деценије веома јасно показују да рано укључивање деце у квалитетне програме предшколског васпитања и образовања, позитивно утиче на развој деце, учење и школско постигнуће, квалитет живота целе породице. Код нас је предшколско васпитање и образовања готово једини облик оргaнизоване подршке раном развоју и учењу деце у периоду пре обавезног образовања (предшколски период). Нажалост само 50% деце узраста 3 до 5.5 година у Србији укључено је у неки од програма предшколског васпитања и образовања, што је значајно испод европског просека (87%). Да би се остварио пуни учинак овог образовног нивоа за наше друштво, предшколско васпитање и образовање мора да буде квалитетно и приступачно што већем броју деце, у свим срединама, без обзира на њихов социо-економски статус и степен. Ово је посебно важно за развој и учење деце из друштвено осетљивих и маргинализованих група, којој су предшколско васпитање и образовање, као и различити комерцијални програми из области културе и уметнсти, спорта и науке, мање доступни.

Од 2011. до 2016 године, кроз пројекте Вртићи без граница, који партнерски реализују УНИЦЕФ, Министарство просвете, науке и технолошког развоја и ЦИП – Центар за интерактивну педагогију, истражују се и развијају различити квалитетни програми краћег трајања, са идејом да се уз мала улагања, у прилагођеним постојећим капацитетима локалних заједница укључи што већи број деце узраста 3 до 5.5 година у квалитетно предшколско васпитање и образовање. Вртићи без граница су креирани као одговор на препознате приоритете развоја друштвене бриге о деци и предшколског васпитања и образовања у Стратегији развоја образовања у Србији до 2020. године којим је планирано повећање обухвата деце предшколским васпитањем и образовањем, са тренутних 50%, на 75%.

Почетком 2017. године покренут је пројекат Вртићи без граница 3- подршка унапређивању система друштвене бриге о деци и предшколског васпитања и образовања на локалном нивоу, који се реализује у Београду и Зрењанину. Циљ ове фазе пројекта је да се у урбаним срединам, у којима је интересовање породица за укључивање деце у предшколско васпитање и образовање велико, а капацитети предшколских установа ограничени, истраже реални модалитети већег обухвата деце квалитетним краћим програмима и самим тим могућности проширења програмске понуде предшколских установа, као одговор на специфичне потребе деце и породица у урбаним срединама. Такође, урбане средине нуде и веће могућности за сарадњу са различитим установама и стручњацим из области науке, културе и уметности и спорта који могу значајно да обогате програмску понуду за децу предшколског узраста не само у предшколским установама већ и у установама културе, науке и спорта.

Грађењем нових знања и пракси предшколског васпитања и образовања кроз нову програмску понуду (полудневне и краће програме), истражујући могућности за укључивање већег броја деце узраста 3 до 5,5 година која нису обухваћена, посебно деце из друштвено осетљивих група, две предшколске установе „Чукарица“ и „Чика Јова Змај“ у Београду и ПУ Зрењанин интензивно ће радити на повећању праведности система у њиховим срединама и унапређењу квалитета.

Dobra refleksivna praksa sa elementima projektnog učenja razvijana je u projektu Vrtići bez granica 2.Više o tome možete pogledati na sledećim linkovima:
UČENJE KROZ PROJEKTE
UČENJE U ZAJEDNICI
PARTNERSTVO SA PORODICOM
PODSTICAJNA SREDINA ZA UČENJE U VRTIĆU
UČENJE KROZ IGRU

Budućnost svake zemlje zavisi od njenih najmlađih stanovnika. Poslednjih godina sve je više naučnih argumenata koji pokazuju da su investicije u politike ranog razvoja i učenja i najisplativije i najsigurnije za društvo u celini.

Rano uključivanje dece u kvalitetne programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja, posebno one iz društveno osetljivih grupa, pozitivno utiče na njihov razvoj, život porodice, školski uspeh. Rezultati dugoročnih studija o efikasnom predškolskom vaspitanju i obrazovanju ukazuju da veoma kvalitetni četvoročasovni programi koje deca pohađaju svakodnevno imaju jednake efekte kao i celodnevni, i da ti efekti traju do tinejdžerskog uzrasta. Pohađanje kvalitetnih programa u ranom detinjstvu utiče na dužinu školovanja i uspeh u školi, na dobro zdravlje tokom života itd.

Sva deca ranog uzrasta imaju PRAVO na igru i učenje, u bezbednom i podsticajnom okruženju, u društvu vršnjaka i uz podršku odraslih. Ipak, u ovom trenutku je 50,2 posto dece uzrasta od tri do pet i po godina obuhvaćeno predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem u Srbiji (RZS MICS5), što je znatno ispod proseka u zemljama EU (87 posto). Obuhvat iz društveno osetljivih grupa je znatno niži i opada poslednjih godina: 5,7 posto dece iz neformalnih romskih naselja, samo 9 posto dece iz najsiromašnijih porodica, 27 posto dece iz seoskih sredina (RZS, MICS5), dok o deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom nema preciznih podataka. Da bi se ostvario puni učinak za društvo, predškolsko vaspitanje i obrazovanje mora da bude kvalitetno i pristupačno deci iz svih društveno-ekonomskih miljea i u svim geografskim sredinama u zemlji, bez obzira na njihov stepen razvoja. Očigledna je potreba za razvijanjem različitih, visokokvalitetnih programa koji će, prilagođeni potrebama dece i porodica, omogućiti uravnotežene startne pozicije pre uključivanja u obrazovanje.

Zbog toga su UNICEF i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa Centrom za interaktivnu pedagogiju (CIP), Institutom za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, lokalnim samoupravama i predškolskim ustanovama, uz podršku Švajcarske agencije za razvoj i saradnju (SDC), pokrenuli drugu fazu projekta Vrtići bez granica – kvalitetno inkluzivno predškolsko vaspitaje i obrazovanje u Srbiji (mart 2014−april 2016) sa ciljem da se što više dece uzrasta od tri do pet i po godina, posebno iz društveno osetljivih grupa, uključi u kvalitetne inkluzivne programe uz kontinuirano unapređivanje sistema u skladu sa Strategijom razvoja obrazovanja u Republici Srbiji do 2020.

U 10 gradova/opština u Srbiji (Smederevo, Loznica, Leskovac, Sjenica, Odžaci, Krupanj, Bojnik, Čačak, Nova Varoš i Čukarica / Beograd), u saradnji sa lokalnim samoupravama i predškolskim ustanovama, biće adaptirani i namenski opremljeni prostori za druženje, igru i učenje za decu koja nisu uključena u predškolsko vaspitanje i obrazovanje, uključujući i onu iz društveno osetljivih grupa. U školskoj 2014/15. godini kroz svakodnevne četvoročasovne programe, pet dana u nedelji, biće obuhvaćeno šest stotina dece. Učenjem kroz projekte deca će, uz podršku odraslih (vaspitača i roditelja, raznih stručnjaka i volontera iz zajednice), istraživati teme iz nauke, umetnosti i kulture i zdravih stilova življenja. Takođe, za svu decu u zajednici biće organizovane i različite javne akcije, manifestacije i događaji (u vrtiću, javnim prostorima, ustanovama nauke, sporta i kulture). U njihovom planiranju i realizaciji će, pored vaspitača, aktivno učestvovati deca i roditelji.

Ulaganje u kvalitetno predškolsko vaspitanje i obrazovanje je najkraći i najbrži put do smanjenja socijalne isključenosti i siromaštva, čime se ublažavaju migracije i socioekonomske nejednakosti i poboljšavaju uslovi za razvoj i napredak zajednice.

BOJNIK

Iako jedna od najnerazvijenijih i po broju stanovnika među najmanjim u Srbiji, opština Bojnik kontinuirano pronalazi načine da odgovori na potrebe dece. Lokalni plan akcije – Bojnik po meri deteta obuhvata svu decu različitim programima: Školom glume, Maskenbalom (u okviru manifestacije Bojničko leto), Novogodišnjim druženjem sa Deda Mrazom, radionicama za decu i mlade u Društvenom centru. Trenutno je 33 posto mališana od tri do pet i po godina obuhvaćeno predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem. Adaptacijom prostora u Društvenom centru i formiranjem dve grupe (koje će raditi pet dana u nedelji), predškolska ustanova „Đuka Dinić“ će besplatnim četvoročasovnim programom obuhvatiti još četrdesetoro dece ovog uzrasta, većinom iz društveno osetljivih grupa.

KRUPANJ

Mada po razvijenosti spada u devastirane, opština je i pre poplavnog talasa obnavljala i sanirala predškolske ustanove i škole. U Krupnju se tradicionalno organizuje dečji folklorni festival Mladost igra, a ove godine je otpočeo i pilot-projekat Letnja škola folklora. Ipak, samo 16 posto dece od tri do pet i po godina je ovim programom obuhvaćeno. Otvaranjem dve mešovite grupe u područnim školama u selima Zavlaka i Krasava, predškolska ustanova „Naša radost“ obuhvatiće četrdeset tri mališana, većinom iz osetljivih grupa, koji do sada nisu imali prilike i mogućnosti da pohađaju predškolske programe. Deca i roditelji će biti pokretači i učesnici u raznim manifestacijama i inicijativama za poboljšanje uslova za odrastanje i igru u Krupnju.

NOVA VAROŠ

Opština Nova Varoš ulaganje u kvalitetno obrazovanje i kreiranje novih mogućnosti za decu vidi kao priliku za smanjenje migracije stanovništva, a iz budžetskih sredstava finansira redovno održavanje, sanaciju i rekonstrukciju vrtića i škola, izgradnju igrališta i sportskih terena. Trenutno je samo 18 posto dece od tri do pet i po godina obuhvaćeno predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem. Adaptacijom učionice u područnoj školi biće obuhvaćeno dvadeset troje dece mešovitog uzrasta, mahom iz društveno osetljivih grupa, pre svega iz atara Kokinog Broda, gde je potreba najveća, ali i iz okolnih sela koja gravitiraju ka ovoj školi. Inicijative dece, roditelja i vaspitača predškolske ustanove „Paša i Nataša“ prihvatiće i podržati lokalna samouprava i cela zajednica Nove Varoši.

SJENICA

Sa 115 sela Sjenica je šesta opština po razuđenosti u Srbiji. Među prvima je usvojila Lokalni plan akcije za decu – Sjenica po meri deteta, čiji su prioriteti zaštita prava dece i poboljšanje uslova za život i odrastanje. Trenutno uključuje 22 posto dece od tri do pet i po godina, pa predškolska ustanova „Maslačak“ i lokalna samouprava nastavljaju praksu iz prethodne faze ovog projekta otvaranjem novih grupa sa besplatnim četvoročasovnim programima u seoskom području. Adaptacijom objekta pri osnovnoj školi u selu Kladnica, čime će biti omogućen besplatni četvoročasovni program, biće uključeno još 46 dečaka i devojčica mešovitog uzrasta, mahom sa seoskog područja. Biće to sasvim novo iskustvo za decu i roditelje ovog brdskog sela, udaljenog 25 km od Sjenice.

ČAČAK

Kroz Strategiju održivog razvoja grada Čačka izdvajaju se sredstva za izgradnju i obnavljanje vrtića i škola, fiskulturnih sala, Savetovališta za brak i porodicu (pri Centru za socijalni rad), Školu za roditelje. Obuhvat dece od tri do pet i po godina je viši od republičkog proseka i iznosi preko 50 posto, ali se uglavnom odnosi na urbani deo grada i na decu zaposlenih roditelja. Adaptacijom zgrade pored Mesne zajednice u selu Zablaće biće uključeno osamdeset troje dece ovog uzrasta iz društveno osetljivih grupa, koja nisu imala priliku da pohađaju nijedan predškolski program. Akcijama dece, roditelja i vaspitača predškolske ustanove „Moje detinjstvo“, koje će biti organizovane u gradskim prostorima za sport, kulturu, umetnost i nauku, biće obuhvaćena sva deca ovog područja.

LOZNICA

Grad Loznica kontinuirano podržava nove programe za decu ranog uzrasta. Trenutno je obuhvaćeno 40 posto te dece. Adaptacijom učionce pri OŠ "Sveti Sava" u selu Kozjak koji će omogućiti program u trajanju od četiri sata svakog dana biće uključeno još četrdesetoro dece iz ove sredine i naselja Lipnički Šor. Prošlogodišnje iskustvo roditelja iz igraonice „Ispod Lipa“ u Lešnici koji su roditeljima iz Jadranske Lešnice pomogli da naprave vrtić/igraonicu za svoju decu primer je dobre prakse i van granica naše zemlje. U narednom periodu planiraju se nove inicijative dece, roditelja i vaspitača predškolske ustanove „Bambi“.

ODŽACI

Programima predškolskog vaspitanja i obrazovanja obuhvaćeno je 30 posto dece uzrasta od tri do pet i po godina. Podrška porodici obezbeđena je već od ranije kroz Klub za roditelje. Podstaknuti idejom da kroz prostojeće resurse povećaju obuhvat dece, „Poletarac“ od ove godine uz podršku lokalne samouprave organizuje programe za decu mešovitog uzrasta i u objektima „Park“ i „Cvrčak“. Adaptacijom objekta u selu Karavukovo svakodnevnim četvoročasovnim programima biće uključeno još šezdeset devet mališana ovog uzrasta, a otvaranjem Kluba za decu i roditelje (u istom prostoru, subotom) svi roditelji će imati priliku za osmišljavanje različitih akcija, aktivnosti i manifestacija za decu i roditelje.

SMEDEREVO

Negujući praksu usmerenu ka razvoju i vaspitanju dece, grad Smederevo i PU „Naša radost“ tradicionalno organizuju festival dečje dramske radosti Dedar i muzičkog stvaralaštva dece i vaspitača Cvrčak, što pokazuje posvećenost zajednice deci i porodici. U Smederevu je predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem obuhvaćeno 40 posto dece od tri do pet i po godina. Ustanova nastavlja sa praksom započetom u prvoj fazi projekta, kada je uz podršku lokalne samouprave uspostavila 13 grupa sa kratkim programima za decu mešovitog uzrasta u selima. Adaptacijom dela trpezarije u područnoj osnovnoj školi sada otvara još dve mešovite grupe sa besplatnim četvoročasovnim programom u selu Vranovo, kojima će biti obuhvaćeno četrdesetoro dece (uključujući i osetljive grupe). Inicijativama, manifestacijama i akcijama dece, roditelja i vaspitača u gradu Smederevu biće uključen znatno veći broj dece sa teritorije grada.

LESKOVAC

Sa 144 sela grad Leskovac spada u jednu od najrazuđenijih sredina u Srbiji. U predškolsko vaspitanje i obrazovanje je uključeno 26 posto dece od tri do pet i po godina. Otvaranjem Dečjeg kluba u prostorijama Mesne zajednice na Hisaru, stotinak mališana ovog uzrasta učestvovaće u različitim programima: najmanje jedna četvoročasovna grupa koja će funkcionisati svakodnevno, kao i više različitih programa tipa „umetničke radionice“, „naučne stanice“ i „sportske igraonice“ u različitom trajanju. Razvijanjem posebnih i specijalizovanih programa lokalna samouprava i predškolska ustanova „Vukica Mitrović“ aktivno uključuju decu iz društveno osetljivih grupa u predškolsko vaspitanje i obrazovanje.

BEOGRAD, Gradska opština ČUKARICA

Na teritoriji opštine Čukarica predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem obuhvaćeno je 40 posto dece od tri do pet i po godina. Otvaranjem mešovite grupe u vrtiću „Gorica“ u Sremčici, planira se uključivanje 100 mališana, od čega je 30 posto iz osetljivih grupa (iz prigradske i seoske sredine, iz siromašnih porodica, iz romske zajednice). Za dve mešovite grupe biće organizovan četvoročasovni besplatni program, a za ostalu decu biće ponuđeni povremeni programi u trajanju od tri sata dva do tri puta nedeljno. Za decu ranog uzrasta u Sremčici nema kulturne i obrazovne ponude van obrazovnih ustanova, te će deca, roditelji i vaspitači predškolskih ustanova raznim akcijama, manifestacijama i festivalima znatno većem broju dece omogućiti pristup sadržajima podsticajnim za učenje u oblasti nauke, kulture i umetnosti, sporta i zdravih stilova življenja.

Vebsajt je izrađen u okviru projekta „Vrtići bez granica 2- kvalitetno inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Republici Srbiji“ koji uz finansijsku podršku Švajcarske agencije za razvoj – SDC realizuju Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, UNICEF, CIP - Centar za interaktivnu pedagogiju i Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.